کوتاه کننده لینک یک تکنیک جدید است که از آن در شبکه جهانی اینترنت استفاده می‌شود. با استفاده از این تکنیک می‌توان لینک‌های بلند که شامل تعداد زیادی کاراکتر و حروف می‌شود را به صورت کوتاه شده در دیگر صفحات قرارداد. شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که چرا لینک‌هایمان را کوتاه می‌کنیم؟ جواب آن خیلی ساده است لینک‌های طولانی خیلی زشت هستند!

برای اینکه به خوبی با کوتاه کننده لینک آشنا شوید در ابتدا لینک زیر را به عنوان یک لینک تست در نظر بگیرید:

https://example.com/assets/category_B/subcategory_C/Foo/

این لینک یک مثال خیل ساده از یک لینک خارجی است، با این حال از تعداد زیادی کاراکتر انگلیسی تشکیل شده است. قرار دادن این لینک‌ها در نوشته‌ها باعث می‌شود که آن‌ها خیلی نامرتب و به هم ریخته به نظر بیایند.

کوتاه کننده لینک چیست و چه کاربردی دارد؟

کوتاه کننده لینک چیست و چه کاربردی دارد؟

در خصوص لینک‌هایی که کلمات فارسی دارند که اصلاً نمی‌شود آن‌ها را در متن‌ها قرار داد: مثال زیر یک لینک با کلمات فارسی است که خیلی نامرتب و به هم ریخته است:

https:// example.org/%DA%A9%D9%88%D8%AA%D8%A7%D9%87-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%84%DB%8C%D9%86%DA%A9-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B3%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%B3-%D9%87%D8%A7/

دلیل اینکه لینک‌های فارسی به این شکل در نوشته‌ها ظاهر می‌شوند این است که لینک‌ها در حالت استاندارد در تمام دنیا از کلمات انگلیسی پشتیبانی می‌کنند. وقتی حروف فارسی در آن‌ها به کار می‌بریم مرورگرها حروف فارسی را به معادل‌های انگلیسی در خود تبدیل می‌کنند. برای همین آدرس‌ها به این صورت قرار می‌گیرند.

حال با این دو مثال می‌توان نشان داد که استفاده از کوتاه کننده لینک در نوشته‌ها و شبکه‌های اجتماعی تا چه سودمند است. به این فکر کنید که هرکدام از لینک‌های به هم ریخته و طولانی بالا را می‌توان تنها به صورت زیر خلاصه کرد:

https://example.com/Foo

کوتاه کننده لینک برای اولین در سال 2009 وارد دنیای اینترنت شد و در آن زمان به این تکنیک خیلی توجه نشد. حال با ظهور شبکه‌های اجتماعی، مباحث زیبا سازی سایت‌ها و سئوی سایت‌ها اهمیت استفاده از کوتاه کننده لینک چند برابر شده است. فکر کنید که قرار باشد یک لینک فارسی را در توییتر به اشتراک بگذارید تا دیگر کاربران هم بتوانند روی آن کلیک کنند! البته در حال حاضر خود توییتر هم از این تکنیک برای کوتاه کردن لینک‌ها استفاده می‌کند که همین نشان دهنده اهمیت استفاده از این تکنیک می‌باشد!

کوتاه کننده لینک چیست و چه کاربردی دارد؟

کوتاه کننده لینک چیست و چه کاربردی دارد؟

کوتاه کننده لینک چیست؟

همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد کوتاه کننده لینک یک تکنیک در دنیای اینترنت است که با استفاده از آن می‌توان آدرس‌های بلند و طولانی را خلاصه‌تر و کوتاه‌تر کرد. این کار باعث می‌شود که خواننده نیاز نباشد یک آدرس طولانی با تعداد زیادی کاراکتر را مشاهده و یا حتی حفظ کند. همچنین از این تکنیک برای زیباسازی فضای سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شود. در حال حاضر بیش از 2.1 میلیارد لینک در شبکه اینترنت وجود دارد که به صورت کوتاه شده در اختیار کاربران قرار گرفته است.

چرا لینک‌هایمان را کوتاه می‌کنیم؟

دلیل اینکه چرا لینک‌هایمان را کوتاه می‌کنیم همان‌طور که در ابتدای این مقاله هم گفته شد برای بهتر و زیباتر کردن لینک‌ها و نوشته‌ها است. با این حال کارشناسان دلایل زیادی را برای استفاده از این تکنیک اعلام می‌کنند. بسیاری از توسعه دهندگان وب سایت‌ها در دنیا استفاده از تکنیک کوتاه کننده لینک را یک راهکار برای مرتب سازی داده‌ها و مسیرها، اصلاح ساختارهای فرمان در وب سایت‌ها و بهبود مسیرهای تراکنش داده‌ها اعلام کرده‌اند.

کوتاه کننده لینک چیست و چه کاربردی دارد؟

کوتاه کننده لینک چیست و چه کاربردی دارد؟

استفاده از کوتاه کننده لینک باعث می‌شود که تایپ کردن لینک‌ها ساده‌تر و استفاده از آن در متن‌ها و نوشته‌ها راحت‌تر باشد؛ بنابراین استفاده از کوتاه کننده لینک در وب سایت‌ها، مجلات و کتاب‌های الکترونیک بسیار راحت‌تر است. در توییتر و برخی دیگر از پیام‌رسان‌ها و همچنین شبکه اجتماعی لینکدین از کوتاه کننده لینک برای مصرف بهینه از تعداد کاراکترها استفاده می‌شود (در این دو شبکه محدودیت کاراکتر برای درج مطالب وجود دارد و بیشتر از یک مقدار کاراکتر را نمی‌توان در آن‌ها منتشر کرد.)

امروزه تعدادی از سایت‌ها در دنیای اینترنت وجود دارند که خدمات کوتاه کننده لینک را برای کاربران خود ارائه می‌دهند. این سایت‌ها از نوعی موتور تجزیه و تحلیل لینک‌ها استفاده می‌کنند که بر اساس نوع موتور و قدرت سایت، می‌تواند عملکردهای متفاوتی داشته باشد. این موتور وظیفه دارد که لینک دریافت شده از سمت کاربران را به بهترین روش ممکن کوتاه سازی کرده و نسخه کوتاه شده آن را در اختیار کاربران قرار دهد

نکته قابل توجه در خصوص سایت‌های ارائه دهنده سرویس کوتاه کننده لینک این است که این سایت‌ها از نوعی رمزنگاری امنیتی برای بهبود لینک‌های خود استفاده می‌کنند. همچنین طول عمری مناسب در اختیار این لینک‌ها قرار می‌دهد، تا کاربران در دوره‌های زمانی مختلف بتوانند روی این لینک‌ها کلیک کرده و از آن‌ها استفاده کنند. همچنین از لینک‌های کوتاه شده می‌توان در بارکدهای اینترنتی QR کد نیز استفاده کرد. در نتیجه این بارکدها سبک‌تر شده و تراکم کمتری را شامل می‌شوند. در نتیجه چاپ آن‌ها نیز آسان‌تر خواهد بود.

کوتاه کننده لینک چیست و چه کاربردی دارد؟

کوتاه کننده لینک چیست و چه کاربردی دارد؟

 فواید استفاده از کوتاه کننده لینک چیست؟

با توجه به توضیحات بالا حالا می‌توان به راحتی فواید استفاده از کوتاه کننده لینک را بیان کرد.

  • کوتاه کردن لینک‌ها نوشته‌ها را زیباتر می‌کند

اگر قرار باشد لینک‌های خود را روی کارت‌های پستال، مطالب چاپی و یا مجله‌های الکترونیکی قرار دهید کدام گزینه را انتخاب می‌کنید؟ لینک‌های طولانی و پیچیده یا یک لینک دسترسی ساده! انتخاب با شماست اما واکنش کاربران ممکن است با انتخاب شما متفاوت باشد.

  • لینک‌های طولانی مردم را می‌ترساند

در حالت عادی دنیای اینترنت یک بخش ترسناک دارد. لینک‌های طولانی برای افرادی که آشنایی زیاد با دنیای اینترنت ندارند، اندازه همین جنبه تاریک اینترنت، ترسناک است. هر روز اخبارهای متفاوتی از کلاه‌برداری‌ها و لو رفتن اطلاعات در فضای مجازی منتشر می‌شود و به کاربران اعلام می‌شود که به هر لینکی اعتماد نکنند. مخصوصاً لینک‌های طولانی که باعث سردرگمی افراد می‌شود. اینجاست که استفاده از کوتاه کننده لینک مناسب می‌تواند اعتماد کاربران به مجموعه شما را چند برابر کند.

  • محدودیت برخی شبکه‌های اجتماعی

اگر می‌خواهید مطالب و نوشته‌های خود را برای سئو یا برای بازدید بیشتر در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید حتماً باید از کوتاه کننده لینک استفاده کنید. راه دیگری وجود ندارد! فقط همین را بدانید که اینستاگرام اصلاً به شما اجازه نمی‌دهد که در پست‌های خود لینک قرار دهید حالا فکر کنید که لینک آموزشی صفحه سایت شما قرار است در یک پست قرار گیرد! هر چقدر هم که استاندارد باشد بیشتر از 30 حرف است و این به این معنی است که کسی اصلاً به دنبال حفظ کردن و استفاده از آن نخواهد بود.

اینجاست که باید به جادوی کوتاه کننده لینک اعتماد کنید! در شبکه‌های اجتماعی به همین مورد اکتفا نمی‌شود. استفاده از لینک‌های کوتاه شده در بیوگرافی‌ها، پروفایل‌ها و دیگر بخش‌ها باعث می‌شود که زیبایی صفحات و نظم آن‌ها بیشتر شود.

کوتاه کننده لینک چیست و چه کاربردی دارد؟

کوتاه کننده لینک چیست و چه کاربردی دارد؟

  • برند سازی کسب و کار شما

کوتاه کننده لینک به شما این امکان را می‌دهد که لینک‌های طولانی وب سایت خود را در چند کاراکتر خلاصه کنید و در نتیجه می‌توانید این لینک را در هر جایی که فکرش بگذارید پست کنید و منتشر کنید، حتی در پیامک‌های تلفنی!

پس به راحتی می‌توانید برند خودتان را منتشر کرده و از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کنید! استفاده از لینک‌های بلند در پوسترها و پیام‌ها و ایمیل‌ها بی معنی بوده و نشان از بی تجربه بودن افراد است. لینک‌های کوتاه شکیل‌تر بوده و راحت‌تر در ذهن قرار می‌گیرد.

  • پنهان سازی لینک اصلی

استفاده از کوتاه کننده لینک می‌تواند باعث شود که لینک اصلی شما از دید برخی افراد سودجو و حتی سیستم‌های فیلترینگ مخفی بماند. البته پنهان کردن لینک اصلی می‌تواند هم دلایل امنیتی داشته هم دلایلی حرفه‌ای، در نتیجه وب سایت‌ها می‌توانند به راحتی از این تکنیک استفاده کنند. همچنین با استفاده از کوتاه کننده لینک شما می‌توانید آمار دقیق‌تری از تعداد کلیک‌های انجام شده روی لینک‌های خودتان داشته باشید.

چطور به یک کوتاه کننده لینک اعتماد کنیم؟

امروزه استفاده از کوتاه کننده لینک توسط شرکت‌های ارائه دهنده این خدمات امکان پذیر است. شرکت‌های زیادی هستند که این خدمات را انجام می‌دهند اما در هنگام استفاده از این سایت‌ها و خدمات باید دقت زیادی کرد. شاید برای شما این سؤال پیش بیاید که چطور به یک کوتاه کننده لینک اعتماد کنیم؟

کوتاه کننده لینک چیست و چه کاربردی دارد؟

کوتاه کننده لینک چیست و چه کاربردی دارد؟

برای اینکه بهترین سرویس کوتاه کننده لینک را انتخاب کنید باید به سابقه این سایت‌ها و نوع خدماتی که ارائه می‌دهند دقت کنید. برخی از شرکت‌های ارائه دهنده لینک کوتاه ممکن است بعد از مدتی سرویس لینک‌های کوتاه شده را از کار بیندازند و در این صورت لینک‌های شما بدون استفاده و بیهوده خواهد بود.

نکته مهم در این خصوص شرکت‌های خارجی ارائه دهنده کوتاه کننده لینک هستند که در نگاه اول برای کاربران ایرانی جذابیت بالایی دارند؛ اما باید گفت که این شرکت‌ها تابع قوانین کشورهایشان هستند و ممکن است در گذر زمان ایران و سایت‌های ایرانی را مشمول تحریم‌ها و محدودیت‌های دسترسی کنند. همچنین برخی از سایت‌های خارجی در کنار لینک‌های کوتاه شده خود تبلیغاتی را پخش می‌کنند که ممکن است خیلی مناسب و کسب و کار شما نباشد و جنبه منفی برای شما و برند شما داشته باشد. استفاده از یک سرویس دهنده کوتاه کننده لینک داخلی برای شما خیلی مفیدتر خواهد بود.

کوتاه کننده لینک چیست و چه کاربردی دارد؟

کوتاه کننده لینک چیست و چه کاربردی دارد؟

شرکت‌های زیادی در ایران وجود دارند که خدمات کوتاه کننده لینک را انجام می‌دهند اما تعداد زیاد از این شرکت‌ها پشتوانه فنی و مالی قابل قبولی ندارند و ممکن است خیلی زود از گردونه فعالیت خارج شوند. مجموعه http://ltiny.ir به عنوان یک کوتاه کننده لینک در ایران فعالیت کرده و می‌تواند باعث بهبود کسب و کار شما و رشد آن شود. شما با استفاده از سرویس‌های ارائه شده در این مجموعه می‌توانید از قابلیت‌های بیشمار کوتاه کننده لینک استفاده کرده و به راحتی این لینک‌ها را به اشتراک بگذارید.