شیشه‌ها و آینه‌ها به دلیل جذابیت زیادی که دارند، کاربرد فراوانی در ساختمان‎ها پیدا کرده‎اند. علاوه بر انواع شیشه‌های دارای طرح‌ها و رنگ‌های متنوع که در قسمت‌های مختلف ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری نصب و اجرا می‌شوند، استفاده از آینه‌های دکوراتیو در حال رونق است که از پرکاربردترین آن‌ها می‌توان به آینه کاری ستون اشاره کرد.
این مطلب علاوه بر معرفی روش اجرا و ویژگی‌های استفاده از آینه‌های تزئینی بر روی ستون‌های موجود در بخش‌های مختلف ساختمان‌ها، بر عوامل تعیین کننده‌ی قیمت شیشه رنگی و روش‌های متداول نصب نرده شیشه ای تمرکز دارد.

قیمت شیشه رنگی

قیمت شیشه رنگی به عوامل متعددی وابسته است. یکی از این عوامل متراژ لازم برای شیشه است که با اندازه‌گیری ابعاد فضای مورد نظر به دست می‌آید و هرچه ابعاد فضا بزرگ‌تر باشد، به تبع آن میزان شیشه رنگی مورد نیاز و قیمت خرید آن هم افزایش می‌یابد. موارد دیگر شامل رنگ، جنس، طرح و نوع شیشه است. به عنوان مثال قیمت شیشه سکوریت رنگی بالاتر از نوع ساده آن است که دلیل آن ساده‌تر بودن فرایند تولید شیشه رنگی معمولی می‌باشد. البته در صورت نیاز به مقاومت بالا در شیشه لازم است بدون توجه به قیمت آن از انواع سکوریت یا حتی لمینت استفاده کنید. به علاوه دو جداره بودن شیشه موجب افزایش قیمت آن در مقایسه با مدل‌های تک جداره می‌شود. این افزایش قیمت هم ناشی از دو برابر شدن میزان و متراژ شیشه مورد نیاز و هم ناشی از افزایش فرایندهای مربوط به نصب و اجرای شیشه می‌باشد.
مورد مهم بعدی کشور سازنده شیشه رنگی است. قیمت شیشه تولید داخل کمتر است ولی وارداتی بودن به دلیل وابسته بودن به نرخ ارز با نوسانات زیادی همراه است که به طور معمول به افزایش قیمت این محصول منجر می‌شود. به علاوه برندهای مختلف شيشه رنگي و کارخانه‌های مختلف تولید کننده این محصول را با قیمت متفاوتی ارائه می‌دهند. هم‌چنین باید به میزان ضخامت شیشه رنگی اشاره کرد که افزایش آن منجر به افزایش قیمت خواهد شد. در نهایت لازم است به هزینه‌های حمل و نصب شیشه توجه کنید که بسته به نوع شیشه، ضخامت و شرکت ارائه دهنده‌ی خدمات فروش، حمل و نصب مشخص می‌شود.

نصب نرده شیشه ای

در زمان نصب نرده شیشه ای توجه به زیرسازی و کف سازی مناسب برای حفظ استحکام آن اهمیت زیادی دارد. این زیرسازی باید با توجه به نوع سازه و اسکلت ساختمان و هم‌چنین نوع نرده و کاربری و هم‌چنین میزان ایمنی لازم با توجه به میزان تردد و ارتفاع صورت گیرد.

اولین مرحله‌ی نصب انواع نرده شیشه ای شامل نصب قطعات و اتصالات نگهدارنده شیشه است. این قطعات باید با در نظر گرفتن نوع پروژه، نوع پروفیل آلومینیومی، پایه‌های نگهدارنده شامل استیل یا آلومینیوم و هم‌چنین نوع نرده شیشه ای از بین گزینه‌های اسپیکات، فیکس پوینت، دفنی، روکار و غیره نصب شود. به طور ویژه روش نصب موجب ایجاد تفاوت زیادی در فرایندها و مراحل نصب می‌شود. برای مثال در نصب به روش دفنی یا توکار لازم است پیش از تکمیل کف سازی به دفن پایه‌ها اقدام شود ولی در نصب به روش روکار نیازی به این کار نیست و می‌توان کلیه‌ی فرایند نصب را پس از اتمام کف سازی انجام داد.
برای اتصال قطعات و پایه‌های نگهدارنده به سازه اصلی می‌توان از انواع سیستم‌های اتصال شامل سیستم جوش، اتصالات پیچ و مهره، اتصالات نصب و غیره استفاده کرد.
پس از نصب قطعات نگهدارنده نوبت به نصب شیشه‌ها می‌رسد. برای این منظور لازم است ابتدا قطعات نگهدارنده تراز شده و به صورت خطی قرار گیرند تا در صورت بروز خطا در مرحله نصب قطعات، تشخیص داده و رفع گردد. این کار در قرار گرفتن شیشه‌ها در موقعیت مناسب و بهبود کیفیت نصب تاثیر زیادی دارد.
به طور کلی فرایند نصب و اجرای انواع نرده شیشه ای به دلیل تاثیر مستقیم در مقاومت و هم‌چنین جلوه‌ی بصری آن اهمیت بسیاری دارد و بهتر است برای این کار از متخصص و افراد دارای تجربه کمک گرفته شود.

آینه کاری ستون

آینه کاری ستون یکی از ایده‌های جذاب در طراحی دکوراسیون داخلی منزل است. این کار به خصوص برای تزئین و پوشش دکوراتیو ستون‌های موجود در فضای منازل کاربرد زیادی دارد. آینه کاری به معنای چسباندن قطعات کوچک و بزرگ آینه دارای اشکال هندسی مختلف بر روی ستون است که که در معماری و دکوراسیون داخلی امروزی کاربرد زیادی دارد.
از مزایای این روش می‌توان به افزایش نور و درخشندگی فضای منزل و بزرگ‌تر نشان دادن آن به خصوص برای ساختمان‌های دارای متراژ کم اشاره کرد. به همین دلیل این نوع طراحی در تالارهای پذیرایی، سالن‌های زیبایی و فروشگاه‌ها و مراکز تجاری کاربرد زیادی دارد.

برخی افراد وجود ستون در منزل به خصوص پذیرایی را نوعی نقطه ضعف در طراحی نقشه‌ی ساختمان می‌دانند، ولی اجرای این روش طراحی و دکوراتیو به رفع این مشکل و تبدیل تهدید به فرصت کمک زیادی کرده است. البته لازم است در طراحی و اجرای آینه کاری برای منزل یا فروشگاه خود به سبک کلی دکوراسیون داخلی نیز توجه کنید. برای مثال این روش طراحی برای فضاهای دارای سبک‌ مینیمال و مدرن زیاد مناسب نیست ولی با سبک‌های کلاسیک یا لوکس هماهنگی زیادی دارد.
در این مطلب به توضیح نکات مهم در مورد قیمت شیشه رنگی ، مراحل و نکات نصب نرده شیشه ای و هم‌چنین تعریف و مزایای آینه کاری ستون پرداختیم. اجرای هر کدام از این سازه‌های شیشه ای در ساختمان باید توسط طراح و مجری متخصص و متناسب با کاربری فضا و بودجه‌ی تعیین شده برای طراحی دکوراسیون داخلی انجام شود.