چگونه بهترین کارخانه رنگ سازی مشهد را پیدا کنیم؟ رنگ‌ها امروزه در بالا بردن مقاومت ساختمان‌ها، رسم خطوط در خیابان‌ها و جاده‌ها و صنایع شیمیایی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ بنابراین در خرید رنگ و مشتقات آن، نه‌تنها به قیمت فروش باید توجه شود، بلکه کارخانه تولیدکننده و کیفیت مواد به‌کاررفته نیز باید به خوبی بررسی شوند. در این راستا برای اینکه رنگ مناسب را انتخاب کنید، شما را به مطالعه و بررسی اجمالی انواع رنگ و کاربرد آن‌ها دعوت می‌کنیم.

در هنگام نهایی شدن پروژه ساختمانی، مرمت خیابان‌ها و جاده‌ها و حتی در صنعت، رنگی که مورد استفاده می‌گیرد بسیار مهم بوده و باید با دقت و وسواس بالایی انتخاب شود. رنگ‌ها معمولآ در دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند که شامل صنعتی، ساختمانی و ترافیکی است که هرکدام بنا بر کاربرد و نیاز مشتری در انواع گوناگونی تولید می‌شوند. اگر رنگ خریداری شده بر پایه حلال نفتی مانند تینر باشد، خرید تینر نیز باید مورد توجه قرار گیرد. در ادامه انواع رنگ‌های تولیدشده را بررسی خواهیم کرد.

رنگ صنعتی

صنایع گازی و پتروشیمی با هدف محافظت از محصولات و تولیدات از رنگ صنعتی استفاده می‌کنند. برای رنگ‌آمیزی داخل مخازن آب شرب، انواع آستر آپوکسی مانند آپوکسی ضد خوردگی، اکسید آهن قرمز و آپوکسی ضد خوردگی فسفات روی به کار می‌رود. همچنین برای افزایش مقاومت مخازن مواد شیمیایی و حلال‌ها از وارنیش پلی یورتان برای رنگ‌آمیزی بهره می‌برند.

از مزایای تولیدکننده رزین، تولید انواع رنگ صنعتی بر پایه رزین است؛ برای مثال رنگ نسوز بر پایه رزین سیلیکون تولید می‌شود که مقاومت حرارتی بسیار بالایی دارد.

در رنگ‌آمیزی قطعات خودروها نیز از رنگ‌های صنعتی استفاده می‌کنند. رنگ کوره‌‌ای آلکیدی بسیار مناسب برای سطوح آهنی و فولادی بوده و حتی برای رنگ‌آمیزی سطح لوازم خانگی نیز به کار برده می‌شود.

اگر به دنبال رنگی هستید که در حین اجرای کار روی شیرآلات و لوله‌ها، دچار رسوب نشود و در طولانی مدت نیز از لوله‌ها در برابر زنگ‌زدگی محافظت کند، رنگ های پودری و پیگمنت های رنگی بهترین گزینه به شمار می‌آیند.

برای اینکه یک کف با مقاومت بسیار بالا داشته باشید یا کامپوزیتی مانند فایبرگلاس تولید کنید، نیاز به پوششی با ایجاد لایه سطحی با مقاومت مکانیکی بالا دارید. بهترین انتخاب در این شرایط، لاک اپوکسی کف (پلی آمین) است.

رنگ ساختمانی

رنگ ساختمانی، همان گونه که از اسمش پیداست، برای رنگ‌آمیزی دیوار ساختمان‌‌ها به کار می‌رود. این نوع رنگ با توجه به نوع کاربرد، در انواع مختلفی تولید می‌شود. رنگ‌های پلاستیکی، اکریلیک، روغنی، نانو، بلکا و مولتی کالر تعدادی از انواع رنگ‌های ساختمانی هستند.

رنگ‌های پلاستیکی و اکریلیک از آن دسته رنگ‌هایی هستند که خیلی سریع خشک شده و بوی آزاردهنده‌ای نیز ندارند. رنگ نیم پلاستیک درجه 1 و درجه 2 و تمام پلاستیک در دسته‌بندی انواع رنگ‌های پلاستیکی قرار می‌‌گیرند. همچنین قیمت مناسب و پوشش‌دهی بسیار خوب، باعث محبوبیت آن‌ها برای رنگ‌آمیزی دیوارهای داخل ساختمان شده است. این رنگ‌ها بر پایه آب بوده و نیازی به حلال نفتی مانند تینر ندارند. از طرفی، رنگ اکریلیک برای رنگ‌آمیزی هر سطحی مناسب است. حتی برای رنگ‌آمیزی استخر، رنگ استخری پایه آب انتخاب مناسبی به نظر می‌رسد.

سیلر اکریلیک پایه آب، رنگ اکریلیک مخصوص آب، پرایمر و پرایمن اکریلیک پایه آب از انواع رنگ‌های اکریلیکی هستند که بنا به پروژه موردنظر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رنگ‌ روغنی ساختمانی از رنگ‌های قابل شست‌وشو به شمار آمده و برای هر سطحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته رنگ روغنی ساختمانی دارای سه دسته مات، نیمه‌مات و براق است که رنگ روغنی براق، قابلیت شست‌وشو دارد.

روغن الیف از سری رنگ‌های نام آشنای قدیمی به شمار می‌آید که اکثراً با آن آشنا هستید و برای رنگ‌آمیزی انواع سطوح به خصوص سطوح چوبی، حتی در خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رنگ ترافیکی

رنگ‌های ترافیکی برای رنگ‌آمیزی سطوح آسفالت و بتنی به کار می‌روند. این رنگ‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند. رنگ‌های سرد، گرم و چندجزئی از انواع رنگ‌های ترافیکی به شمار می‌روند. البته رنگ‌های ترافیکی دسته‌ای از رنگ‌های صنعتی محسوب می‌شوند که در خط‌کشی خیابان‌ها و جاده‌ها کاربرد بیشتری دارند.

سرعت بالای خشک شدن، چسبندگی عالی بر روی سطوحی مانند آسفالت و بتن، مقاومت بالا در برابر شرایط آب‌وهوایی گوناگون از ویژگی‌های بارزی هستند که برای رنگ‌های ترافیکی می‌توان نام برد.

رنگ‌ ترافیک اکرلیک ترموست دو جزئی و سه جزئی جزو رنگ‌های ترافیکی مجموعه روشان فام هستند. برای رنگ کردن جدول‌های خیابانی از رنگ ترافیکی پلی یورتان استفاده می‌شود که از مقاومت بسیار بالایی در برابر نور خورشید برخوردار بوده و برای همه مناطق کشور کاربردی است.

رنگ‌های ترافیکی سرد، رنگ‌های دو جزئی هستند که مقاومت کمتری دارند. رنگ ترافیکی اکریلیک ترموپلاست سرد، رنگ ترافیک سرد کلروکائوچو مثال‌هایی از انواع رنگ ترافیکی سرد هستند. رنگ سردی که بر پایه رزین آلکیدی بوده و با کلروکائوچو اصلاح شده، بیشتر در خط‌کشی‌های خیابانی مشاهده می‌شوند.

رنگ‌های ترافیکی گرم مقاومت بالایی داشته و در پارکینگ‌های عمومی و خیابان‌هایی که پرتردد هستند، به کار گرفته می‌شوند. همچنین رنگ ترافیکی گرم، قیمت بالایی نسبت به رنگ ترافیکی سرد دارد. رنگ ترافیک اکرلیک ترموپلاست گرم از انواع رنگ‌های گرم است.

چگونه یک کارخانه رنگ سازی در مشهد پیدا کنیم؟

حال که با انواع رنگ آشنا شدید، بهتر می‌توانید در انتخاب نوع رنگ موردنیاز خود تصمیم بگیرید. به عنوان مثال، هیچ‌گاه رنگ ساختمانی در رنگ‌آمیزی صنایع شیمیایی مانند مخازن حلال‌ها نباید مورد استفاده قرار گیرد و برای رنگ‌آمیزی مکان‌های پرتردد مانند پارکینگ‌های عمومی و خیابان‌های پرتردد، رنگ‌های ترافیکی مخصوص وجود دارد.

برای انتخابی مناسب و مطمئن، اهمیت کارخانه تولید رنگ را نیز نباید فراموش کنید. خوشبختانه در داخل ایران، کارخانه‌های بسیار خوبی برای تولید انواع رنگ وجود دارد که از بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولیدکننده رنگ و مشتقات رنگی هستند. این تولید کننده ها در مدت فعالیت خود رضایت درصد قابل‌توجهی از مشتریان را جلب کرده اند.