اینستاگرام بهتر است یا وب سایت؟ این سوالی است که برای اکثر کسانی که می خواهند کسب و کار خود را به صورت اینترنتی راه اندازی کنند، پیش می آید. هرکدام از این پلتفرم ها از ویژگی هایی برخوردارند و به نحوی می توانند به فروش اینترنتی محصولات و خدمات کمک کنند. برای مقایسه اینستاگرام و وب سایت باید از مزایا و معایب هرکدام آگاه بود و کاربرد هرکدام را از جهات مختلف بررسی نمود.

امروزه و با توجه به گسترش استفاده از اینترنت و فضای مجازی در جهان، بسیاری از افراد امور مختلف خود مانند خرید محصولات و خدمات مورد نیاز را از طریق وب سایت ها و یا شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام انجام می دهند. از این رو در این مقاله قصد داریم مقایسه ای بین اینستاگرام و وب سایت در جهت انتخاب بهترین بستر برای یک کسب و کار اینترنتی انجام دهیم.

اینستاگرام و مزایای آن

در سال های اخیر و با توجه به شرایط و مسائل مختلف مانند گسترش استفاده از تلفن های همراه هوشمند، شیوع ویروس کرونا و تمایل مردم به خرید اینترنتی، دیجیتال مارکتینگ با اینستاگرام بیش از پیش اهمیت یافته است. در حال حاضر اینستاگرام به یکی از شبکه های اجتماعی محبوب و کاربردی برای کسب و کارهای اینترنتی و فروش غیرحضوری محصولات و خدمات تبدیل شده است.

اینستاگرام دارای رابط کاربری ساده ای است و مزیت های فراوانی دارد. از این رو بسیاری از افراد را جذب خود نموده است. امکان تعامل با دیگران در اینستاگرام بالا است و همین موضوع باعث شده بسیاری از افراد این اپلیکیشن را محیطی مناسب جهت تبلیغات و راه اندازی کسب و کار اینترنتی خود بدانند.

اینستاگرام به خاطر مزیت هایی که دارد گزینه ای مناسب برای کسب و کارها محسوب می شود. شما می توانید از طریق اینستاگرام به تبلیغات مجموعه خود بپردازید و یا کسب و کاری اینترنتی راه اندازی کنید و از طریق صفحه اینستاگرام فروش محصولات و خدمات انجام دهید. مهمترین ویژگی های اینستاگرام به شرح زیر است:

 

  • راه اندازی آسان و سریع

شاید مهمترین مزیت اینستاگرام راه اندازی آسان و سریع آن باشد. افراد زیادی به خاطر رابط کاربری ساده و راحت اینستاگرام ترجیح می دهند از این طریق کسب و کار خود را مدیریت کنند. راه اندازی یک صفحه اجتماعی در اپلیکیشن اینستاگرام شاید کمتر از یک ساعت به طول انجامد، همین امر یک مزیت مهم محسوب می شود. برای شروع کار با اینستاگرام نیاز به تحصیلات خاص، فراگیری مسائل مختلف و … نیست و هر فردی با کمی علاقه و دانش می تواند یک صفحه راه اندازی کند.

 

  • رایگان بودن

از دیگر مزایای اینستاگرام به خصوص برای راه اندازی کسب و کارهای نوپا که بودجه کافی ندارند، رایگان بودن آن است. خیلی از افراد برای شروع کسب و کار خود نمی توانند هزینه و بودجه زیادی در نظر بگیرند، در نتیجه استفاده از اینستاگرام به خاطر رایگان بودن می تواند گزینه مناسبی به شمار رود. شما می توانید بدون هیچگونه هزینه ای یک صفحه برای کسب و کار خود راه اندازی نموده و محصولات و خدمات خود را ارائه دهید.

 

  • تعامل راحت با کاربران

اینستاگرام فضایی را به وجود آورده که در آن افراد می توانند به سادگی با یکدیگر در ارتباط بوده و تعامل داشته باشند. امکان اشتراک گذاری عکس، ویدیو، متن و … در اینستاگرام موجب نزدیکتر شدن افراد به یکدیگر می شود. شما با راه اندازی یک کسب و کار در صفحه اینستاگرام می توانید مستقیما با کاربران و مشتریان خود ارتباط بگیرید و با آنها راجع به مسائل مختلف تعامل داشته باشید.

 

  • سرعت بالا در رسیدن به نتیجه

اینستاگرام یک شبکه اجتماعی است و کار کردن در آن موجب می شود زودتر به نتیجه برسید زیرا شما مستقیما با افراد در ارتباط هستید و اگر به شکل اصولی مدیریت صفحه خود را انجام دهید، می توانید به زودی به نتیجه مطلوب برسید. اینستاگرام برای کسانی که تجربه بازاریابی دارند و می توانند تصمیمات درستی بگیرند،  سریعترین راه رشد، توسعه و پیشرفت کسب و کارشان محسوب می گردد.

 

  • دسترسی ساده

یکی دیگر از مزایای اینستاگرام دسترسی ساده به آن است. امروزه اکثر افراد دارای گوشی تلفن هوشمند هستند و اغلب از نرم افزار اینستاگرام استفاده می کنند. طبق آمار جمع آوری شده توسط تیم اینستاگرام دارکوب در کشور ما زمانی که اکثر افراد به اینستاگرام اختصاص می دهند از زمان اختصاص داده به سایر شبکه های اجتماعی و حتی وب سایت ها بسیار بیشتر است.

معمولا افراد تا احساس نیاز به چیزی نداشته باشند و به دنبال کسب اطلاعات خاصی نباشند، مرورگر خود را باز نمی کنند. در حال حاضر بسیاری از اطلاعات در فضای اینستاگرام وجود دارد و چک کردن پیج های مختلف برای اکثر افراد تبدیل به یک عادت شده است. از این رو احتمال بازدید و دنبال کردن پیج کسب و کار شما در اینستاگرام به خاطر دسترسی راحت به آن بالا می باشد.

 

وب سایت و مزایای آن

با تغییر شیوه زندگی مردم، بسیاری از افراد ترجیح می دهند خریدهای خود را به صورت اینترنتی و از راه دور انجام دهند. این امر موجب می شود در وقت صرفه جویی شود و همچنین افراد بهتر و راحتتر امکان مقایسه محصولات مختلف و کسب اطلاعات لازم درباره آنها را داشته باشند. یکی از روش های مرسوم برای آگاهی یافتن از ویژگی ها و مزایا و معایب محصول یا خدمات مورد نیاز، جستجو در وب سایت ها است. از این رو طراحی سایت فروشگاهی برای هر کسب و کاری می تواند بسیار مفید و حائز اهمیت باشد.

شما می توانید با ساخت سایت فروشگاهی و استفاده از تکنیک های سئو و دیجیتال مارکتینگ در رقابت با رقبای خود پیروز شوید و بازار را در دست بگیرید. طراحی فروشگاه اینترنتی یک سری مزایایی به همراه دارد که از مهمترین آنها می توان موارد زیر را نام برد:

 

  • معرفی بهتر و بیشتر محصولات

وب سایت این امکان را به شما می دهد تا اطلاعات لازم درباره محصول یا خدمات کسب و کار خود را به صورت کامل ارائه دهید. مشتریان با کسب آگاهی کافی و بدست آوردن اطلاعات بی نقص می توانند انتخاب راحت تری داشته باشند. در نتیجه حس اعتماد بیشتری ایجاد شده و افراد مختلفی ترغیب به استفاده از خدمات اینترنتی کسب و کار شما می شوند. داشتن یک سایت و معرفی محصولات به صورت اصولی در آن حرفه ای بودن کسب و کار شما را نشان خواهد داد.

 

  • قابلیت ها و امکانات بیشتر

با طراحی سایت شما می توانید از امکانات و قابلیت های آن در راستای رشد و توسعه کسب و کارتان استفاده کنید. وب سایت ها از توانایی های بالایی برخوردارند و گزینه های زیادی را در دسترس صاحبان خود قرار می دهند. شما می توانید بازاریابی اینترنتی را به خوبی از طریق سایت انجام داده و با روش های متنوع و جذاب تری محصولات خود را معرفی و تبلیغات کنید. شما با داشتن یک دامنه اختصاصی به راحتی می توانید از قابلیت های مختلف در جهت بدست آوردن اعتماد مشتریان استفاده کنید.

 

  • داشتن مالکیت کامل

از دیگر مزایای وب سایت برای راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی داشتن مالکیت کامل است. شما با پرداخت هزینه طراحی سایت فروشگاهی مالک آن خواهید بود و اگر اصولی آن را مدیریت کنید جای هیچگونه نگرانی برای مسدود شدن آن وجود نخواهد داشت. داشتن وب سایت اختصاصی در اینترنت به نام کسب و کار شما، مزیتی بسیار مهم به شمار می رود.

 

  • امکان خرید 24 ساعته

از دیگر مزایای داشتن وب سایت برای کسب و کار ارائه محصولات و خدمات به صورت 24 ساعته است. زمانی که شما یک وب سایت برای تجارت خود دارید دیگر نیاز نیست مانند اینستاگرام دائم در حال ارتباط با مشتریان باشید. شما تنظیماتی را اعمال نموده و مشتریان می توانند در هر ساعت از شبانه روز و بدون اینکه به حضور فعال و آنلاین شما نیاز باشد، محصولات و خدمات مورد نیاز خود را خریداری کنند. این کار با افزودن سبد خرید و امکان پرداخت آنلاین میسر می شود.

 

راه اندازی کسب و کار اینترنتی در اینستاگرام یا وب سایت؟

نمی توان انتخاب قطعی بین اینستاگرام و وب سایت برای راه اندازی یک کسب و کار داشت. زیرا هر کدام دارای ویژگی ها و مزایایی می باشد و از طریقی به توسعه کار شما کمک می کنند. اگر قصد دارید کسب و کار موفقی داشته باشید پیشنهاد می کنیم از هردو ابزار استفاده کنید. شما می توانید با استفاده از اینستاگرام و وب سایت به روش های مختلف محصولات و خدمات خود را به فروش رسانده و مجموعه خود را گسترش دهید.