یکی از استفاده‌های محبوب از فناوری بلوتوث در حوزه گجت‌های هوشمند، مرتبط به اسپیکر بلوتوث است. با افزایش تعداد برندهای تولید کننده لوازم صوتی همچون اسپیکر بلوتوث، انتخاب کالایی مناسب متناسب با نوع استفاده هر کاربر به امری دشوار تبدیل شده است. در این مقاله قصد داریم یک اسپیکر بلوتوث مناسب جهت خرید را از نظر ویژگی‌های فنی بررسی کنیم. در این مقاله ویژگی ظاهری مورد بررسی قرار نمی‌گیرد زیرا امری کاملا سلیقه متناسب با نظر کاربر است.

دلایل توحیهی خرید اسپیکر بلوتوث

اسپیکر بلوتوث با ویژگی‌های متنوع و بازه قیمتی گسترده در بازار موجود است. در این بخش دلایل اصلی خرید اسپیکر بلوتوث را توضیح می‌دهیم:

  1. حمل آسان اسپیکر بلوتوث ، عامل اصلی خرید

در گذشته تقریبا تمامی اسپیکرهای تولید شده بسیار حجیم و سنگین بودند. با گذر زمان و احساس نیاز کاربران جهت پخش موسیقی در مکان‌های متفاوت، اسپیکرهای بلوتوث با ابعاد کوچک طراحی و تولید شدند. لازم به ذکر است که اسپیکرهای حجیم همچنان در بازار موجود هستند و به امکانات متعددی مجهز شده‌اند. کاربران باید توجه داشته باشند که هرچه ابعاد اسپیکر کوچکتر باشد ابعاد درایو آن نیز کاهش می‌باید. پس بنابراین اگر فردی به دنبال خرید یک اسپیکر بلوتوث کوچک برود نباید انتظار صدای خیلی بلندی را داشته باشد.

  1. اتصال آسان و سهولت در استفاده از اسپیکر بلوتوث

برای استفاده از اسپیکر بلوتوث کافی است تا کاربر با روشن کردن اسپیکر و جست و جو نام آن از طریق موبایل، آن دو را Pair کند. پس بنابراین اتصال به گجت محبوب اسپیکر از طریق هر دستگاهی از جمله موبایل، تبلت، لپ تاپ و …… امکان‌پذیر است. استفاده از اسپیکر بلوتوث تنها به شنیدن موسیقی ختم نمی‌شود و خریداران می‌توانند از آن هنگام مشاهده فیلم، بازی  و…… برای دریافت صدای بیشتر استفاده کنند.

برخی اسپیکرهای بلوتوث به جز اتصال بلوتوث شیوه‌های دیگر پخش موسیقی را نیز ارائه می‌دهند. پورت اتصال USB Flash و TF Card و اتصال مستقیم موبایل از طریق کابل AUX از عامه‌ترین شیوه‌هایی هستند که می‌توان اسپیکر را متصل کرد.

  1. حذف اتصالات سیمی در اسپیکر بلوتوث

عدم وجود سیم‌های دست و پاگیر در استفاده بیش از پیش از این کالای دیجیتال بسیار تاثیرگذار است. در واقع کاربر برای استفاده از این دستگاه صرفا نیاز به یک گجت دارای بلوتوث دارد تا به راحتی پس از اتصال بتواند موسیقی مورد نظرش را پخش کند.

  1. قیمت مقرون به صرفه

یکی دیگر از دلایل خرید اسپیکر بلوتوث را می‌توان تنوع کالایی و قیمت مناسب آن دانست. کاربران می‌توانند با توجه به بودجه مورد نظرشان به راحتی یک اسپیکر مناسب تهیه کنند. البته ناگفته نماند هرچه سطح توقعات از صدای خروجی یک اسپیکر بالاتر برود، هزینه بیشتری باید برای خرید کالای مورد نظر پرداخت شود.

مشخصات فنی اسپیکر بلوتوث مناسب

حال که دلایل خرید اسپیکر بلوتوث را بررسی کردیم لازم است تا با بررسی مشخصات فنی کالا نسبت به تهیه محصولی اقدام شود که بیشترین تطابق را با نیاز کاربر داشته باشد. در ادامه به بررسی برخی مشخصات فنی می‌پردازیم:

  1. قطر و تعداد درایوها در اسپیکر بلوتوث

اگر بلندی صدای اسپیکر برای کاربر اهمیت دارد، حتما باید به این نکته توجه داشته باشد که هرچه قطر و تعداد درایو اسپیکر بلوتوث بیشتر باشد، بلندی صدای آن نیز بالاتر است. همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، ابعاد اسپیکر نسبت مستقیمی با درایو داخلی آن دارد و هرچه اسپیکر بزرگ‌تری خریداری شود، صدای بلندتری از اسپیکر شنیده می‌شود. برخی اسپیکرها از درایوهای بیشتری بهره می‌برند که می‌تواند صدای دریافت شده را به صورت استریو پخش کند. اسپیکرهای حرفه‌ای و بالارده نیز علاوه بر تعداد درایو بیشتر، از یک ساب ووفر استفاده می‌کنند تا بیس دریافت شده از اهنگ‌ها حالت کوبشی به خود بگیرد و جداسازی صداها بهتر انجام شود .

  1. فرکانس پاسخگویی در اسپیکر بلوتوث

یکی از مواردی که در تمامی دستگاه‌های پخش کننده صوتی اعم از اسپیکر بلوتوث، هدفون، هدست و…. مورد بررسی قرار می‌گیرد، فرکانس پاسخگویی یا داینامیک رنج است. فرکانس پاسخگویی به محدوده صوتی پوشش داده شده توسط دستگاه گفته می‌شود و هرچه این بازه گسترده‌تر باشد اسپیکر بلوتوث صداهای زیر و بم را با جزئیات بیشتری پخش می‌کند.

  1. نسخه بلوتوث

یکی از فناوری‌های به کار رفته در اسپیکرهای قابل حمل، نسخه بلوتوث آن است. هرچه نسخه بلوتوث بالاتر باشد، اسپیکر اطلاعات را با سرعت بالاتری دریافت می‌کند و دامنه دریافت اطلاعات بیشتر است. بلوتوث‌های نسخه ۵٫۰ و بالاتر از نظر مصرف انرژی بهینه شده‌اند و کمترین بهره را از باتری اسپیکر و یا حتی گوشی موبایل می‌گیرند. بنابراین بهتر است کاربران هنگام خرید اسپیکر بلوتوث به  نسخه بلوتوث و سازگاری آن با موبایل توجه داشته باشند.

اسپیکر بلوتوث PSB4109، طراحی و کیفیت مثال زدنی

برند پرووان، تولید کننده لوازم جانبی موبایل، به عنوان یک تولید کننده نوپا لوازم جانبی موبایل توانسته گام بزرگی در طراحی کالاهای باکیفیت بردارد و سهم قابل توجهی را نصیب خود کند. اسپیکر بلوتوث PSB4109 کالایی است که به تازگی روانه بازار شده و توانسته فروش خوبی را تجربه کند. این اسپیکر از دو عدد درایو با مجموع توان خروجی 10 وات بهره می‌برد و با پشتیبانی از بلوتوث نسخه 5 تا برد 10 متر به موبایل و تبلت متصل می‌شود. این کالا از یک باتری با ظرفیت 1200 میلی آمپر بهره می‌برد که در مدت زمان 4 ساعت از طریق پورت Micro-USB شارژ می‌شود و تا مدت زمان 2 ساعت قابلیت استفاده مداوم جهت مکالمه و شنیدن موسیقی را دارد. از دیگر روش‌های اتصال این کالا می‌توان به پشتیبانی از پورت‌های USB Flash, TF Card تا 32 گیگابایت و پورت AUX اشاره کرد.

اسپیکر بلوتوث پرووان مدل psb4109 با گارانتی 12 ماهه کاوان کالا روانه بازار شده است تا خریداران آسودگی خاطر لازم از بابت تهیه این محصول را داشته باشند.