چند وقتی میشود که در بسیاری از رسانه ها و از افراد مشهور و غیرمشهور، صحبت هایی در رابطه با فضای مجازی متاورس میشنویم.

میتوان گفت متاورس ترندترین و داغ ترین موضوع بحث این روزها است، به طوری که میزان سرچ این کلمه از ۲۴۰۰ جستجو در ماه اکتبر به ۱۸۱۰۰ جستجو در نوامبر ۲۰۲۱ رسیده است!

بسیاری از ما با هر سطح اجتماعی و هر وضعیت شغلی که داریم به دنبال شناخت این مفهوم هستیم که مبادا از چیزی جا بمانیم! البته نگرانی ما بیراه هم نیست، متاورس آینده ما است. آینده ای که نمیتوان آن را نادیده گرفت و باید از تمام پتانسیل های آن در تمام جنبه های زندگیمان استفاده کنیم. هر چه زودتر هم با آن آشنا شویم، احتمال موفقیت ما در این دنیای مجازی بیشتر است.

نکته ای که صاحبین مشاغل در مورد متاورس باید بدانند این است که آیا ورود به دنیای متاورس برای کسب و کار آنها ضروری است یا نه؟ اما پیش از آنکه به این سوال پاسخ دهیم ببینیم متاورس دقیقا به چه معنا است.

فضای مجازی متاورس چیست؟

متاورس در ساده‌ترین تعریف، دنیایی مجازی موازی با دنیای فیزیکی و واقعی است. اصلا نیازی نیست به چیزی پیچیده فکر کنید. فقط تصور کنید که مثلا در بازی‌های سه بعدی حضور دارید و به جای اینکه از دکمه برای دست زدن و ضربه زدن به چیزی استفاده کنید، دست خودتان را به آن‌ می‌زنید.

فعلا در فضای سه بعدی فقط حس‌های بینایی و شنوایی درگیر هستند ولی ممکن است سایر حس‌ها هم درگیر شوند. مثلا لامسه و بویایی. اینجا است که همه چیز خیلی هیجان‌انگیزتر می‌شود.

متیو بال در نام بردن ویژگی‌های این جهان، صحبت خود را با تداوم متاورس آغاز می‌کند:

این جهان هرگز “تنظیم مجدد” یا “مکث” یا “پایان” ندارد؛ فقط به طور نامحدود ادامه پیدا می‌کند. و با “طیف فوق‌العاده گسترده‌ای از مشارکت‌کنندگان” به پایان می‌رسد.

یعنی ایده متاورس چیزی فراتر از ایجاد صفحات استاتیک دو بعدی یا سه بعدی است. این دنیای دیجیتال می‌تواند به عنوان یک بازی ویدیویی، یک فضای اجتماعی یا حتی یک فروشگاه ساخته شود. می‌توانید یک مهمانی مجازی را در آن میزبانی کنید، کالاهای مختلف را بخرید و بفروشید، با دیگران ملاقات کنید، کار کنید یا فقط تعامل اجتماعی داشته باشید.

انتخاب این موارد به هدف و خلاقیت شما بستگی دارد. به همین دلیل است که بازاریابی در متاورس یک پتانسیل عظیم برای برندها است. چون امکانات بی شماری در آن وجود دارد.

برای اینکه درک بهتری از این فضا داشته باشید، باید حداقل یک بار تکنولوژی‌های واقعیت مجازی (AR) و واقعیت افزوده (AR) را تجربه کنید.

  •  AR یا واقعیت افزوده دنیای دیجیتال و فیزیکی را در هم می‌آمیزد.
  • و VR یا واقعیت مجازی فراتر از واقعیت افزوده است و یک محیط کاملا مجازی ایجاد می‌کند که از طریق دستگاه‌های خاص قابل دسترسی است.

Metaverse ترکیبی از عناصر چندگانه فناوری – از جمله واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و ویدئو – است که در آن کاربران در یک جهان دیجیتال “زندگی می‌کنند”. فوربس متاورس را به عنوان برخورد بین دنیای فیزیکی و دیجیتال تعریف کرده است. زمانی که VR و AR شکاف بین دنیای فیزیکی و مجازی را برای تعاملات صمیمانه پر می‌کنند.

در چنین محیط‌های مبتنی بر بلاک چین، کاربران می‌توانند زمین مجازی و سایر دارایی‌های دیجیتالی مانند لباس برای آواتارها را در قالب یک دارایی رمزنگاری به نام توکن غیرقابل تعویض (NFT) خریداری کنند.

برندها از فضای متاورس برای تعامل بیشتر با مخاطبین و مشتریان استفاده می‌کنند. تبلیغ برندها در Metaverse از طریق بیلبوردهای مجازی، میزبانی رویدادهای تحت حمایت مالی مجازی، و حتی ارائه محصولات مجازی در مراکز خرید مجازی است.

فرصت هایی که توسط فضای مجازی متاورس به برندها داده شد

متاورس فرصت های درآمدزایی و برندینگ بسیاری را در اختیار برندها و کسب و کارها قرار می دهد. این فرصت ها تنها به دنیای مجازی سه بعدی ختم نمی شود و در دنیای واقعی هم تاثیر خود را می گذارد.

برندها با ورود به فضای مجازی متاورس، علاوه بر آنکه می توانند برای برند خود تبلیغات کنند و بیش از پیش شناخته شوند، می توانند محصولاتی را به صورت NFT تولید کنند و برای استفاده در فضای متاورس به فروش برسانند.

تازه اول راه متاورس است و مطمئنا خیلی زود تمام فعالیت ها، محصولات و خدماتی که در دنیای واقعی استفاده می کنیم، در دنیای مجازی متاورس هم نیاز میشود.

ورود به دنیای متاورس از آنجایی که باعث برندینگ کسب و کارها میشود و تعداد بیشتری از مردم از وجود برند شما آگاهی پیدا میکنند، در نتیجه به افزایش فروش شما در زندگی واقعی هم کمک بزرگی میکند.

در حال حاضر چندین برند مطرح و قدرتمند دنیا مثل فیسبوک و نایک وارد فضای متاورس شده اند.

آیا کسب و کار ما باید وارد متاورس شود؟

بازاریابی دیجیتال به سمت افق‌های جدیدی حرکت می‌کند. احتمالا تا چند سال آینده شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌ها و فروشگاه‌های آنلاین تنها روش‌های بازاریابی و فروش نیستند. وقتی که بتوانیم با یک عینک ar وارد متاورس شویم، می‌بینیم که چقدر بازاریابی، تعامل و فروش در این فضا متفاوت و جالب است.

هنوز مشخص نیست متاورس دقیقا چه شکلی خواهد بود، چون هنوز در روزهای اولیه است. اما همین شکل و فضای محدود فعلی هم فرصت‌هایی برای برندها فراهم می‌کند.

به گفته اد بولتون، مدیر مشاور Yonder:

این فضایی است که نه تنها مصرف‌کننده را توانمند می‌کند، بلکه به برندها فرصت‌های بیشتری برای خلاقیت در موقعیت کنونی آن‌ها می‌دهد.

برندها می‌توانند آگاهی از محصولات و خدمات خود را به روش‌های جدید در بین مخاطبان جدید و ناشناخته انجام دهند. بدون اینکه نگران محدودیت‌های موجود در «دنیای واقعی» یا در «نتایج دنیای واقعی» باشند.

بولتون می گوید:

همسو کردن برندتان با تجربه‌ای مرتبط با ماموریت، محصولات و خدمات شما را برای مصرف کنندگان ارزشمندتر و معنادارتر می کند.

این تجربیات ممکن است زودگذر باشند، اما به برندها این امکان را می‌دهند تا «بذر آگاهی» را در ذهن مصرف‌کنندگان بکارند و به سمت فرصت‌های بیشتری حرکت کنند که می‌تواند «ارزش بیشتری برای مصرف‌کنندگان» ارائه کند. و دقیقا مثل کالاهای ملموس و فیزیکی، هیچ کمبود و مشکلی برای این فرصت‌ها وجود ندارد.

متاورس به دلیل تجربه همه جانبه‌ای که دارد، اغلب با واقعیت مجازی (VR) مقایسه می‌شود. اما مهم است که تصویر کلی را در اینجا از دست ندهید. این فضا درباره بازی‌ها یا سرگرمی‌هایی نیست که شرکت‌های فناوری واقعیت مجازی تلاش می‌کنند ما آن‌ها را بخریم یا در آن‌ها حضور پیدا کنیم.

متاورس این پتانسیل را دارد که برای همه چیز مانند تجارت، آموزش و مراقبت‌های بهداشتی مورد استفاده قرار گیرد. متاورس‌هایی وجود دارند که فضاهایی را برای اجاره به کاربران ارائه می‌دهند یا فضاهایی که می توانید در آن محصولات را خریداری کرده یا بفروشید.

شاید اولین جایی که متاورس خود را خیلی خوب نشان داد، حضور افراد در بازی‌های ویدئویی بر پایه آواتار بود. تبلیغات در همین بازی‌های ویدئویی هم جای داشته است. مثلا تبلیغات تعاملی در بازی Roblox تجربه متفاوتی برای بازاریابان رقم زد. به این صورت که تنها یک بنر در سطح بازی چسبانده نمی‌شود؛ بلکه تجربه‌ای ترکیبی ایجاد می‌شود که با حرکت بازیکنان در بازی‌ها تغییر می‌کند و به تبلیغات راهی برای زنده شدن می‌دهد.

وقتی تنها برای یک بازی چنین فضایی ایجاد می‌شود، فرصت برای تبلیغات و بازاریابی برندها در متاورس بیش از این‌ها خواهد بود. بنابراین اوضاع برای کسب و کارها و توسعه آن‌ها در دنیای متاورس خیلی راحت‌تر و البته حرفه‌ای‌تر است.

با توجه به مواردی که گفتیم همین الان هم پتانسیل های بالایی برای رشد و توسعه کسب و کارها در فضای متاورس وجود دارد. این موضوع را باید در نظر بگیریم که این فضای مجازی با سرعت بالایی در حال رشد است و در آینده ای نزدیک هر گونه خدمات و محصولاتی که در دنیای واقعی مورد نیاز است در فضای متاورس هم مورد نیاز خواهد بود.

این موضوع نشان می دهد که ما باید از همین الان با متاورس آشنایی کامل پیدا کنیم و فرصت های آن را که مربوط به کسب و کار ما است بشناسیم تا بتوانیم در زمان مناسب با آگاهی و سرعت عمل بالا وارد آن شویم.

اما ورود به فضای متاورس نیاز به مقدماتی دارد. مقدمه ی آن ورود کسب و کار ما به فضای آنلاین و تثبیت موقعیتمان در این محیط است. اگر هنوز وارد فضای آنلاین نشدید یا نتوانستید در آن به جایگاه خوبی برسید، از یک آژانس دیجیتال مارکتینگ معتبر کمک بگیرید.

آژانس توسعه آنلاین کسب و کار عظیم مدیا میتواند با تجربه ی چندین ساله خود در این زمینه، بهترین همراه شما در این زمینه باشد.

آژانس دیجیتال مارکتینگ عظیم مدیا (azim.media) با ارائه خدمات حرفه ای در زمینه های اصلی دیجیتال مارکتینگ یعنی آنالیز تکنیکالی رقبا، طراحی کمپین دیجیتال، طراحی سایت سئو محور و به طور کلی تمامی خدمات سئو، کسب و کار کوچک شما را در فضای آنلاین توسعه میدهد و فروش آنلاینتان را چندین برابر میکند.

در شبکه های اجتماعی عظیم مدیا علاوه بر آنکه می توانید با خدمات این شرکت بیشتر آشنایی پیدا کنید، ویدئوها و مقاله های خوبی در رابطه با متاورس خواهید دید و به طور کامل با این مفهوم آشنایی پیدا خواهید کرد:

Instagram: https://www.instagram.com/azim.media.agency

Linkedin: https://www.linkedin.com/company/azim-media

Aparat: https://www.aparat.com/Azim.Media

Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCdc13wsKcZ-OrdNyfFb27tQ

اگر نیاز به مشاوره داشتید با شماره ی زیر با عظیم مدیا در ارتباط باشید:

02191004543