امروزه انواع اقسام موکت ها بسیار پرفروش و پرطرفدار شده‌اند. موکت های مدل جدید با تنوع رنگ و تر می توانند هر سلیقه ای را راضی کنند. از نظر زیبایی و دوام طرح‌ها رنگ موکت های جدید چندان تفاوتی با فرش ها ندارند. یکی از انواع مدرن موکت ها موکت پرز بلند است.  موکت های پرز بلند از محبوبیت بسیار بالایی در مقایسه با دیگر مدل های موکت برخوردارند. موکت های پرز بلند یک فضای لاکچری و جذاب را به محیط خانه و اتاق شما می دهند. قیمت موکت پرز بلند ارزان بوده و این یکی از دلایل پر فروش بودن آن است.

یکی از چالش هایی که هنگام خرید و استفاده از موکت های پرز بلند پیش رو خواهید داشت شستشوی آنهاست.  این موکت ها آلودگی محیط را به سرعت جذب کرده و در بین تار و پود خود نگاه می‌دارد و به همان نسبت که زود کثیف میشوند؛ شستشوی سختی هم دارد.  در صورتی که برای تمیز کردن لکه های موکت دیر اقدام کنید؛ ممکن است این لکه ها به آسانی از روی موکت شما پاک نشوند.  برای جلوگیری از چنین اتفاقی همواره در نظافت  موکت پرز بلند خود دقت نموده  و آن را در فواصل زمانی منظم بشویید.

انواع روشهای شستشوی موکت پرز بلند

موکت های پرز بلند را میتوان به صورت دستی و یا با استفاده از دستگاه شست‌. شرکت‌های خالی شویی حرفه ای معمولا دو سرویس ارائه می دهد.  در نوع اول شما باید موکت خود را برای شستشو به قالیشویی ببرید یا افرادی برای تحویل گرفتن موکت به خانه شما می آیند.  دوم که ساده تر است عملیات شستشوی موکت پرز بلند شما چه با دستگاه و چه به صورت دستی در محل انجام می شود و نیازی به تغییر مکان آن برای شستشو نمی باشد.

در اکثر موارد انتخاب اینکه آیا می‌توان موکت پرز بلند را در محل شست یا خیر بستگی به نوع و میزان آلودگی موکت دارد.  اگر آلودگی موکت شما جزئی است؛ به عنوان مثال نوشیدنی یا غذا روی موکت ریخته است می‌توانید آن را در محل با استفاده از یک محلول شستشو و به راحتی تمیز کنید.  در چنین مواردی می توان فقط بخش  آلوده موکت را تمیز کرد و نیازی به شستشوی تمام سطح موکت نمی باشد.در مقابل در صورتی که آلودگی موکت پرز بلند شما جدی است و نمی توان آن را به سادگی  تمیز نمود بهترین راه این است که آن را برای شستشو به یک قالیشویی انتقال دهید.

یک فاکتور دیگر که در این زمینه به شما کمک می کند مدت زمانی است که آلودگی روی موکت شما باقی مانده است. در صورتی که موکت خود را بلافاصله بعد از آلوده شدن بشویید؛ میتوان را در محل انجام داد. اما اگر آلودگی برای مدت زیادی روی موکت شما بماند و در تار و پود آن  نفوذ کند به اصطلاح  موکت شما چرک مرده شده است. در چنین شرایطی نیاز به عملیات شستشوی حرفه ای  دارد که معمولا نمی توان این کار را در محل انجام داد و به همین دلیل باید موکت پرز بلند خود را به یک قالیشویی منتقل کنید‌.

پیش از شروع شستشوی موکت پرز بلند چه باید کرد؟

قبل از آنکه فرآیند شستشوی موکت پرز بلند خود را شروع کنید باید مطمئن شوید که آلودگی و گرد و خاک روی سطح موکت وجود ندارد.  در صورت وجود هر گونه گرد و خاک روی سطح موکت شما باید آن را  پیش از شروع شستشو بزدایید. برای این کار می توانید به سادگی از یک جاروبرقی استفاده کنید  تا هرگونه گرد و خاک موجود در موکت پرز بلند خود را بزداید البته با توجه به این که در موکت های پرز بلند،  ارتفاع پرزها نسبتاً بیشتر است و ممکن است کرد و خاک در لابه‌لای تار و پود آن ها پنهان شود دقت کنید که حتماً پشت روی موکت خود را با صبر و حوصله و با استفاده از قوی ترین حالت مکش جاروبرقی خود جارو کنید.

چگونه موکت های پرز بلند را بشوییم؟

ویژگی بارز موکت های پرز بلند این است که الیاف نسبتا بلند تری در مقایسه با دیگر انواع موکت ها دارند.  به دلیل وجود این الیاف بلند شستشوی این مدل موکت ها نسبت به دیگر انواع مدل ها حساسیت بیشتری دارد‌.   اگر به دوام رنگ تر و عمر مفید بالای موکت پرز بلند خود اهمیت می دهید دقت کنید که حتما در فواصل زمانی منظم موکت خود را تمیز کنید. برای مشاهده موکت ها به gamantj.com/moquette-type مراجعه کنید و مشاوره آنلاین بگیرید.

موکت های پرز بلند بیش از هرچیز از گرد و خاکی  که از طریق هوا و محیط وارد پرزهای آن شده و در لابه‌لای این پرزها گیر می کند آلوده می‌شود. تجمع این گرد و غبار در طول زمان  باعث میشود که الیاف موکت شما کم کم پوک شوند‌. علاوه بر آن زیبایی و نرمی را  از موکت شما خواهند گرفت.

مراحل شستشوی موکت پرزبلند

برای شستشوی موکت های پرز بلند پس از آنکه گرد و خاک آنها را به دقت تمیز کردید،  باید با توجه به تراکم و جنس موکت خود  روش مناسب برای شستشو را انتخاب کنید. در موکت های نسبتاً ارزان قیمت تر، تراکم الیاف  کمتر بوده و به همین دلیل مقاومت کمتری در برابر شستشو از خود نشان می دهد برای اینکه موکت پرز بلند شما در هنگام شستشو آسیب نبیند؛  پیشنهاد می کنیم در کمترین زمان پس از ایجاد شدن لکه یا هرگونه کثیفی دیگر روی موکت اقدام به شستشوی آن نمایید.

در صورتی که لکه ای از غذا یا نوشیدنی یا موارد مشابه روی موکت پرز بلند شما ایجاد شد با استفاده از یک دستمال سفید که رنگ از خود پس ندهد؛  لکه ی ایجاد شده را پاک کنید. در مرحله بعدی مقدار جوش شیرین روی لکه بپاشید.  چند دقیقه صبر کنید  و سپس با استفاده از یک دستمال سفید  آغشته به سرکه سفید محل را تمیز کنید تا لکه به صورت کامل از بین برود.

چند نکته کلیدی

دقت کنید که دستمال آغشته به سرکه را روی محیط نکشید؛ چرا که ممکن است باعث آسیب دیدن رنگ‌ موکت شما بشود.  بهترین کار این است که از این دستمال به صورت ضربه ای استفاده کنید در هر ضربه مقدار پاک شده و در نهایت اینکه به طور کامل محو می‌شود.   در موکت های با کیفیت که تراکم الیاف بالاتری دارند می‌توانید از اسپری کردن مستقیم سرکه سفید نیز استفاده کنید. از انجام این کار در موکت هایی که الیاف کم تراکم دارند؛ خودداری  نمایید چرا که به بافت آن آسیب خواهد زد.

به هیچ وجه از سفید کننده ها و لکه بر های قوی شیمیایی بدون نظر متخصص استفاده نکنید؛ چرا که می‌تواند هم به ظاهر شما آسیب بزند و هم تاروپود آن را ضعیف کند.  از پودر هایی مانند پودر ماشین لباسشویی نیز  برای شستشوی موکت پرز بلند استفاده نکنید. چرا که در صورتی که حتی ذره‌ای از این پودرها در لا به لای موکت پرزدار شما باقی بمانند؛ در دراز مدت باعث ضعیف شدن تار و پود موکت و زبر شدن آن خواهد شد.

 چگونه می توان از شامپو فرش برای شستشوی موکت پرز بلند استفاده نمود؟

یکی از معروف ترین روش ها برای شستشوی انواع موکت و فرش استفاده از شامپو فرش است. البته این روش بیشتر در فرش ها و موکت های کوچک، یا وقتی بخش کوچکی از موکت کثیف شده باشد؛ استفاده می شود.  در صورتی که روش استفاده صحیح از شامپو فرش بر روی شستشوی موکت خود را ندانید ممکن است خود آسیب و یا طرح و رنگ آن را خراب کنید.

پیش از هر چیز باید بدانید که برخی از افراد نسبت به شامپو فرش حساسیت دارند. برای همین در صورتی که کسی در خانه شما به این شوینده حساسیت دارد؛ تا حد امکان از آن استفاده ننمایید.  برای استفاده از شامپو فرش ابتدا در یک ظرف مقداری آب بریزید سپس مقداری از مایع شامپو فرش را به آن اضافه کنید تا یک مخلوط رقیق ایجاد شود سپس اسفنجی با پارچه تمیز که می دانید رنگ نمی دهد  را به این مایع آغشته  بر روی لکه های موکت بکشید‌.

چند توصیه در مورد شستشوی موکت های پرز بلند

پیش از هر چیز باید این را بدانید  بهترین زمان برای شستشوی موکت شما بلافاصله پس از لکه شدن آن است.  دیگران که هرگز برای شستشوی یک موقعیت پرز بلند از آب گرم استفاده ننمایید. پیشنهاد ما به شما این است که همیشه موکت های پرز بلند خود را با آب سرد بشویید.

پیش از آن که شروع به شستن موکت پرز بلند خود کنید حتماً از جهت خواب موکت خود مطمئن شوید و عمومی را دقیقاً در همان جهت بشویید؛ در صورتی که شستشوی موکت پرز بلند خلاف راستای خواب آن صورت گیرد می‌تواند باعث شدن الیاف و موکت شود‌. دقت کنید هنگام شستشوی موکت خود دستمال را از چپ به راست روی لکه نکشید و به جای آن از روش ضربه استفاده کنید تا بهتر و رنگ موکت خود آسیب نزنید.