امروزه محققان دریافته اند، افرادی که از غذای سالم بهره مند هستند احتمال ابتلا به کرونای آن ها کمتر است. برخی از پزشک ها و متخصصین ماساچوست در پژوهش های خود دریافته اند که افرادی که به گیاه خواری روی آورده اند و از غذاهای سالم گیاهی بهره می برند، کمتر به بیماری کرونا مبتلا می شوند و همچنین از شدیدترین نوع ویروس کرونا در امان می مانند. اما افرادی که دارای چاقی و یا دیابت هستند بیشتر در معرض کرونا قرار می گیرند و بیشتر از بقیه به کرونا مبتلا می شوند.

محققان آمریکایی پی برده اند، تغذیه نامناسب نقش موثری در حاد بودن بیماری کرونا داشته است. در بررسی دیگر که در انگلیس و ایالات متحده آمریکا صورت گرفت و در آن 592 هزار و 571 نفر مورد ارزیابی قرار گرفتند که در این ارزیابی پرسشنامه هایی توسط دواطلبان پر شد که در مورد رژیم غذایی قبل از شیوع کرونا بود، ملاک رژیم غذایی سالم مطرح شده در پرسشنامه نیز، رژیم غذایی بود که دارای میوه و سبزیجات است. پس از یررسی ها 31 هزار و 831 نفر به کرونا مبتلا شدند و از مقایسه افراد مبتلا فهمیدند کسانی که سطح رژیم غذایی گیاهی آن ها در سالم ترین سطح قرار دارد 9 درصد کمتر در معرض بیماری قرار گرفتند و نیز 41 درصد کمتر در معرض ابتلای شدید بیماری بوده اند.

پژوهشگران همچنین گفتند: درست است که ماسک و واکسن نقش موثری در جلوگیری از ابتلای به کرونا در محیط شلوغ و سرپوشیده دارد اما نتایج این مطالعات نشان می دهد که رژیم غذایی سالم نیز نقش مهمی در جلوگیری از بیماری دارد و احتمال ابتلا به کووید 19 را کاهش می دهد.

رابطه گیاهخواری و ابتلا به کرونا

یکی از پزشکان به نام اولگا نناستینا می گوید: یک رژیم غذایی متنوع و مغذی که به صورت منظم باشد، ضامن سلامتی افراد است و افرادی که غذاهای گوناگون را از رژیم غذایی حذف می کنند به دلیل عدم بهره مندی از ویتامین ها و مواد معدنی باعث کاهش سطح ایمنی خود می شوند و در مقابل کرونا آسبب پذیرتر هستند. وی در ادامه توضیح می دهد که یک فرد نمی تواند گیاهخوار باشد و در همان حال سلامتی کامل داشته باشد و به بیماری مبتلا نشود. باید همه بدانند عدم بهره مندی از مواد پروتئینی باعث آسیب به سلول های فرد و اختلالات عملکردی اعضای بدن می شود که همه این ها باعث ابتلای به بیماری های مختلف از جمله ویروس کرونا می شوند. این پزشک می گوید: محدود کردن تغذیه همواره باعث کمبود و فقدان مواد غذایی در رژیم غذایی فرد می شود و ویتامین های ضروری به بدن نمی رسد، این ویتامین ها در بدن نیز سنتز نمی شوند و حتما باید با مصرف غذای های متنوع وارد بدن شوند.

اولگا نناستینا برخلاف سایر پژوهش های پزشکان معتقد است که گیاهخواری فرد را بیشتر در معرض ابتلای به کرونا قرار می دهد. همچنین سویه جدید که قوی تر، وحشی تر و مسری تر است، کرونا لامبدا نام دارد و به دلیل خطرناک بودن باید رژیم غذایی خود را مملو از ویتامین کنید تا در برابر کرونا لامبدا مصون بمانید.

گیاهخواران به عوارض شدید کرونا مبتلا نمی‌شوند؟

نتایج یک پژوهش جدید نشان می دهد که افرادی که گیاهخوار هستند و گوشت مصرف نمی کنند، نسبت به افرادی که رژیم غذایی مناسبی دارند، علائم حاد و شدیدتری نشان می دهند. طبق گزارش ها افرادی که گیاهخوار هستند 73 درصد کمتر در معرض علائم شدید کرونا قرار می گیرند اما اگر همین فرد ماهی و غذای دریای نیز به رژیم غذایی خود بیفزاید، بیشتر در معرض خطر هستند.

مطالعات گذشته نیز بیان می کند بین رژیم غذایی و شدت عوارض کرونا رابطه هایی وجود دارد. مطالعات پژوهشگران آمریکایی نشان می دهد بین کاهش مصرف گوشت و پایین آمدن عوارض شدید کرونا رابطه مستقیمی حاکم است. این تیم بر خلاف نظر دکتر اولگا نناستینا بر این عقیده است که افزایش ویتامین و مواد معدنی از طریق گیاهخواری می تواند سیستم ایمنی قوی تری را برای فرد ایجاد نماید. در این پژوهش 3 نوع رژیم غذایی مورد مطالعه قرار گرفت: 1. رژیم غذایی گیاهخوارانی که سبزیجات مصرفی آن ها بیشتر از گوشت مصرفی است. 2. رژیم غذایی که سبزیجات و ماهی بیشتری در آن مصرف می شود. 3. رژیم غذایی که حاوی پروتئین ها و مقدار کمی کربوهیدرات است.

در این تحقیق از میان 2884 نفر پرستار و پزشکی که در معرض کرونا بودند، 430 نفر علائم بسیار خفیف تا متوسطی داشتند. 138 نفر می گفتند: علائم شان متوسط تا شدید است. این تیم پس از بررسی سن، قومیت، سابقه پزشکی و سبک زندگی مانند ورزش و فعالیت بدنی داشتن و یا سیگاری بودن، متوجه شد که دواطلبانی که رژیم گیاهخواری داشته اند یا غذای دریایی مصرف کرده اند به نسبت افرادی که گوشت در برنامه غذایی خود داشتند با علائم خفیف تری روبه رو شده اند. همچنین کسانی که رژیم غذایی نوع سوم داشتند و از مواد غذایی پروتئینی و کربوهیدرات کم، بهره بردند در مقایسه با گیاهخوران از علائم متوسط تا شدیدی برخوردار بودند.