همه چیز از آن جایی شروع شد که مدیران وب سایت ها اندکی از استراتژی موتور جست و جوی گوگل با خبر شدند، بک لینک های بی دلیل خریداری شد و لذت بودن در صفحه اول گوگل لبخندی را بر روی لبان مدیران این سایت ها، باقی گذاشت و حس پی بردن به استراتژی گوگل آن ها را خرسند نگاه داشته بود؛ تا این که جانوران دو رنگ گوگل وارد دنیای اینترنت شدند.

بله اولین موجودی که بک لینک اسپم برایش جالب نبود جناب آقای پنگوئن بود و به سرعت مبارزه خود را شروع کرد تا این که لبخند بسیاری از همان مدیران تبدیل به اخم گشت. در واقع آن مدیران باهوش هیچ وقت گمان نمی کردند که یک خزنده اینترنتی به چنین هوش و قدرتی برسد. اما آن ها دیگر چاره ای جز خداحافظی با وب سایت خود نداشتند چون پنگوئن خیلی جدی آمده بود. این داستان ادامه داشت تا این که نتایج جست و جو مانند ساحل دریا به آرامش رسید و کاربران با خیال راحت نتایج خود را جست و جو می کردند و به هدف خود سریعا می رسیدند.

اما نتایج جدید را چه وب سایت هایی تشکیل میدادند ؟

خب این سوال مهمی است و هنوز هم نمی توان جواب قاطعی برای آن داشت، اما برای رسیدن به پاسخ درست بیاید با هم ببنیم مدیر این وب سایت بزرگ از راه اندازی سایت گوگل چه هدفی داشته است. در واقع به این نوع به جواب رسیدن مهندسی معکوس می گوید.

شما برای اینکه یک گوشی همراه بسازید نیازی نیست حتما به سازنده آن مراجعه کنید و دستور آن را بپرسید بلکه با مشاهده و آنالیز قطعات آن می توانید به نحوه ساخت آن دست پیدا کنید؛ پس باید ببنیم امروزه چه وب سایت هایی را در صفحه اول نگه داشته است و هدف اصلی او از جست و جوی کاربران چه چیزی می باشد.

هدف گوگل چیست

بد نیست بدانید هدف گوگل از ابتدا سازماندهی کردن اطلاعات دنیا و دسترس پذیر کردن آنها برای عموم بوده است. یعنی زمانی که کاربر به دنبال اطلاعاتی است ( این اطلاعات می تواند آدرس یک فروشگاه، یک موسیقی جدید یا هر چیز دیگر باشد ) با یک جستجوی ساده در چند ثانیه به آن برسد.

خب سوال دوم مهم تر می شود؛ گوگل چه سایتی را برای کاربرش مفید می داند؟ جواب بسیار ساده است سایتی که خود کاربر رضاتیش را نشان بدهد. اما رضایت کاربر را گوگل از کجا متوجه می شود؟ خب این رسالت الگوریتم های گوگل از جمله پاندا و پنگوئن بوده است که سایت های مفید و خوب را شناسایی کنند و سایت های اسپم را به صفحات پایان هدایت کنند.

اما سه نکته که به نظر فیکس رنک در این امر تاثیر گذار است را در ادامه مطرح خواهیم کرد.

عوامل مهم بهینه سازی و بک لینک های طبیعی

بک لینک با کیفیت

اوایل تعداد بک لینک در کنار کیفیت آن برای گوگل بسیار مهم بود اما با آپدیت این الگوریتم ها تاثیر آن ها کمتر شد و نوع بک لینک برای گوگل مهمتر شد. خب اگر بخواهیم بگوییم بهترین نوع یک لینک چه می باشد ؛ به نظر مجموعه فیکس رنک بک لینک هایی که طبیعی به وجود آمده اند بهترینند. حال به معرفی هر نوع از بک لینک ها میپردازیم :

  • بک لینک بی کیفیت : بک لینکی است که از سایت های بی کیفیت و بی ربطی نسبت به سایت شما بیاید. مثلا زمینه فعالیت سایت شما آشپزی است و یک سایتی که در مورد پزشکی فعالیت می کند از همه صفحاتش به شما لینک بدهد این نوع از نظر گوگل ممنوع و اسپم می باشد.
  • بک لینک با کیفیت : از سایت های مرتبط با سایت شما می آید و معمولا در قالب توضیحات است. یکی از بهترین راه های دریافت لینک طبیعی تولید محتوای جدید است، زمانی که شما محتوای مفیدی را تولید کنید مطمئنا دیگر وبلاگ نویس ها به شما لینک می دهند اما راه دیگری که خیلی امروزه مهم شده است ارسال پست های مهمان در سایت های با ارزش است.

میزان ماندن کاربر در سایت و کاهش فرار از سایت

این امر نیز در الگوریتم جدید گوگل حائز اهمیت شد زیرا در گذشته ای نه چندان دور سایت هایی بودند که صفحات خود را مملو از کلمات کلیدی می کردند تا کاربران وارد سایت شوند. خب کاربر نیز بعد از ورود به احتمال زیاد آن سایت را ترک می کرد. امروزه این طور ترک سایت به هر دلیل یک نمره منفی برای سایت محسوب می شود و در مقابل ماندن و استفاده هرچه بیشتر کاربر از سایت امتیازی مثبت تلقی می شود. بدین منظور در سایت خود لینک های چرخشی طبیعی ایجاد کنید و کاربران را بیشتر در سایت خود نگاه دارید.

سایت های فعال تر در شبکه های اجتماعی و اشتراک ویدیو

فعالیت در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک ، تویتر و گوگل پلاس راه های بسیار خوبی برای ساخت لینک هستند. توجه داشته باشید فقط تعداد بک لینک ها برای گوگل مهم نیست بلکه نوع فعالیت سایت شما نیز بسیار مهم است . از این رو شما باید یک فعالیت کاملا عادی برای سایت خود داشته باشید و با داشتن یک نقشه ذهنی قوی با تمامی این روش ها، ایجاد ارتباط کنید.

در بین این شبکه ها، تجربه نشان داده است شبکه گوگل پلاس و یوتیوب از ارزش بالایی برخوردارند و به سرعت می توانند رتبه های خوبی را برای یک سایت به دست بیاورند. از این رو یک پروفایل در گوگل پلاس ایجاد نمایید و شروع به فعالیت در این شبکه کنید و حتما ویدیوهای با ارزش و مرتبطی تولید کنید و در یوتیوب به اشتراک بگذارید.

از نظر مجموعه فیکس رنک و خیلی از محققین دیگر در زمینه سئو ، این ها مهمترین فاکتورهایی بود که گوگل در بحث link building الگوریتم های جدید خود به آن ها بسیار توجه داشته است. اما نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید آن است که هر سایتی سیاست های خاص خودش را برای بهینه سازی دارد و ما فکر می کنیم یکی از کارهایی که هرشخصی برای سئو وب سایت خود باید در نظر داشته باشد تولید استراتژی بهینه سازی می باشد.